Honnan lehet felismerni a jó vírusvédelmi szakembert?

Annak idején a „Mit titkolnak a vírusvédelem bennfentesei” tanulmányban megírtam már, hogy egy informatikus ismerősről azt gondolni, hogy ő a világ legnaprakészebb, legfelkészültebb IT szakembere minden területen, óriási tévedés. Minden szakembernek megvannak a saját kedvenc területei, és azokban nagyon erős, míg az összes többiről az átlagosnál maximum jobb a felkészültsége, de azokban már nem lehet vérprofinak, naprakésznek, rutinosnak nevezni.

Mielőtt még bárki a szememre akarná vetni, hogy ráhúzom a vizes lepedőt a szakmára, közlöm, hogy éppen, hogy ellenkező a célom. Inkább szeretném megosztani a vírusvédelemmel kapcsolatos tapasztalataimat, hogy egyrészt a kisvállalkozások vezetői tudják, mégis mit várhatnak el egy vírusvédelemben jártas szakembertől, másrészt pedig, hogy a szakemberek tudják, milyen területekre kell koncentrálni ahhoz, hogy az ügyfelek minden szükséges információval el legyenek látva.

Ilyen dolgokra, hogy a jó vírusvédelmi szakembernek alaposnak, nyitottnak, és kedvesnek kell lennie, nem térnék ki, hiszen mindenkinek, aki ügyfelekkel foglalkozik, ez az alap. Azt viszont sok szakember sem tudja, hogy a vírusvédelem az ő, saját szakértelmétől nem lesz jó. A vírusok ellen védekezni nem csak olykor-olykor, vagy néha-néha, vagy alkalmanként kell, amikor egy szakember éppen kinn van egy kisvállalkozásnál, mint IT-s.

Nem, a vírusvédelem az egy folyamatosan alkalmazott elv- és követelmény-rendszer.

Tetszik, nem tetszik, ez nem olyan, hogy feltelepítek egy szoftvert, meg mellé még egy-két segédszoftvert, és mehet mindenki Isten hírével.

Óriási hiba, amit szakemberek el tudnak követni, az az, hogy nem adják át a tudásukat. A tudást át nem adni bűn.

Óriási hiba, amit a mikrovállalkozások vezetői és alkalmazottai el tudnak követni, az a tudás NEM befogadása.

Ha ez a kettő hiányzik, akár együtt, akár felváltva, akkor kérem nincs miről beszélni: marad az örökös harc, a kiszámíthatatlan munkaóra kiesések, az adatok elvesztése, a profit csökkenése.

Ha szakember vagy, át kell adnod a tudást, hiszen attól Neked nem lesz kevesebb!

Ha vállalkozó vagy, akkor be kell fogadnod a tudást, mert attól Neked sokkal több lesz!

Nem szokásom két külön csoporthoz szólni egy bejegyzésen belül, de úgy érzem, hogy most csak így járhatok el, hiszen a két dolog annyira összefonódik, hogy félő, valamelyik fél nem érzi magát érdekeltnek az elolvasásában, ha külön választom. Ezért ez a provokatív cím, ezért ez a hosszas felvezetés.

Lássuk, mi a teendőd, ha vállalkozó, cégvezető vagy:

Most írtam egy cikket, amiben azt számolgattam, hogy Magyarországon körülbelül 420ezer vállalkozás megszámlálhatatlanul sok számítógépe van veszélyben. Ezek azok a néhány fős vállalkozások, akiknél egészen biztos, hogy nincs IT biztonságért felelős szakértő. Talán még emlékszel, múltkor kineveztelek a saját céged IT menedzserének, de azóta nem mélyedtünk bele a témába.

Nagyon fontos feladatokat osztok most ki számodra:

1.Felelősséget kell vállalnod az IT biztonsági szint növeléséért a saját vállalkozásodban. Részfeladatokat kiadhatsz alvállalkozónak, alkalmazottnak, de a felelősség a tiéd, ezzel jobb, ha most megbarátkozol.

2.Ki kell képezned magad ebben az átok vírusvédelmi témában. Anno mindig a minőségbiztosításra mondták a régi munkahelyemen, hogy a „szükséges rossz”, de az tévedés volt. Az igazi szükséges rossz az a vírusok elleni védekezés. Tulajdonképpen teljesen felesleges is lehetne, de a világ nem ilyen. Nem felesleges, sőt, szükséges. Attól persze még nem jó, de muszáj. Ezt nem ragozom tovább, érzed a lényeget, ugye?

3.Ki kell képeztetned mindenkit, aki neked dolgozik. Akár alvállalkozó, akár alkalmazott, akár partner. Fontos, hogy mindenki, aki a cégeddel munkakapcsolatban áll, kívülről ne veszélyeztethesse a Te céged adatait. Hiába véded magad körbe, ha muszáj beengedned a veszélyforrásokat. Utólag kapálózni már egyenlő a veszteséggel.

4.Tudnod kell, mit várhatsz el a külsős IT szakembereidtől. (Szervizesek, kijáró rendszergazdák.) Lehet, hogy tudnak segíteni, amikor probléma lép fel, de helyetted nem tevékenykedhetnek nap mint nap, és nem foghatják a kezed, miközben Te meg az egeret fogod. És nem is koppinthatnak a fejedre, amikor butaságot készülsz csinálni, illetve elhalasztasz valamit, ami a biztonságot tekintve kulcsfontosságú dolog (pl. adatmentés).

Ugye, nem is olyan borzasztó?

Térjünk át arra, mi a feladatod akkor, ha IT szakember vagy (szervizes, rendszergazda, tanácsadó):

1.Tudatosan tisztáznod kell magadban azt, hogy mennyire értesz a vírusvédelemhez. (Nem a vírusirtáshoz, hanem a védelemhez.) A vírusvédelem azt jelenti, hogy ismered azokat a praktikákat, és tovább is tudod adni az ügyfeleidnek, amik tulajdonképpen 100%-ra emelik a vírusok elleni védelmi szintet. Ha az ügyfeleidet még sosem érte veszteség a vírusok miatt, akkor tisztában vagy vele, hogy miért van ez így? Miért lógnak ki a nagy magyar átlagból? Mi az a plusz, amit hozzá tudtál tenni a felhasználói színvonalukhoz?

2.Ha úgy érzed, hogy nem tökéletes az a tudás, amit át is tudsz adni, akkor fejlődnöd kell. Most fogok egy döbbenetes dolgot mondani: nem a szakmában kell fejlődnöd. Gyanítom, a Te géped mindig rendben van. Ugye? Abban kell fejlődnöd, hogy hogyan add át a tudást. Hogyan fogadtasd be a tudást az ügyfelekkel? Mert az a fránya ügyfél néha olyan okosnak hiszi magát, meg aztán nincs is kedved nyolcvanötödszörre ugyanazt elmondani már megint. Ismerős? Na, akkor itt a titok nyitja: írd le, és add oda neki!

3.A legnehezebb feladat – tapasztalatom szerint – a szemléletmód váltás. A számítógép centrikus gondolkodás módból át kell némileg váltani a felhasználó centrikus gondolkodás módba. Nem könnyű, én tudom. A felhasználóra nincs szoftveres megoldás, igaz? De azt garantálom, ha át tudsz állni, akkor nagyságrendekkel lesz könnyebb az életed!

Ugye, hogy ebben sincs semmi rendkívüli?

Na, de mi a poén? Az, hogy a kettőt összegyúrjuk. De erről majd máskor beszélünk, bőven elég lesz mára, ha ezt megemészted :).

Meddig akarsz még szenvedni a lassú géped miatt? Van megoldás, ráadásul könnyű és gyors! Kattints ide, és nézd meg, hogyan tudod begyorsítani a gépedet saját kezűleg!>>

Kapcsolódó bejegyzések:

7 hozzászólás so far:

  1. Az a baj, hogy erről a szakmáról általában keveset tudnak. Tudatosítani kell az emberekben azt, hogy az informatika is hasonló tudományág, mint az orvoslás. Egy belgyógyász nem ért a tüdőgyógyászathoz. Egy informatikus is egyszerre csak néhány területnek lehet a szakértője. Azoknak a területeknek, amelyeket a tanulmányai során megszerzett alapokról szépen felépített a gyakorlatban és a továbbképzésekkel. Az IT szakember nincsen könnyű helyzetben. Míg az orvostudomány fejlődik, az emberek maradnak ugyanazok. Ezzel szemben a telekommunikációs technológiák időről időre megújulnak és bizony az IT-s az, akinek a legnehezebb a lépést tartani a “betegeivel”, azaz az új technikai vívmányokkal függetlenül attól, hogy egy nívós egyetem diplomájával, vagy sok év tapasztalatával és szakmai fejlődésével rendelkezik. Ezt az iramot nem könnyű betartatni a felhasználókkal is. De a felhasználó folyamatos információkkal ellátása részben megoldhatja a problémát. Most olvasgattam az írásaidat, kedves Rita és azt vettem ki a szavaidból, de lehet, hogy tévedek: szívesen vennéd, ha más is foglalkozna hasonló ismeretterjesztő munkával?

  2. Az oktatásról már kérdeztelek, most egy másik területről kérdezlek meg: érdekelne-e egyéb kiadványok készítése, internetes, vagy papír alapú magazin szerkesztése?

  3. Berci, egyben válaszolok a kérdéseidre:

    1.) Igen, szivesen venném, ha hasonló ismeretterjesztő munkával más is foglalkozna. Én adom a módszert, a partner pedig továbbadja az ügyfeleinek, közönségének. Ennek előkészületei folynak most, várhatóan március végén indítok erre egy partnerprogramot.
    Ha jól belegondolok, milliónyi internetező van, csak a mikrovállalkozásokat tekintve 400ezres a felhasználói létszám, hát én egyedül ehhez mintha kissé kevés lennék :)

    2.) Mire gondolsz az egyéb kiadványok készítése és/vagy papír alapú magazin szerkesztésénél?

  4. Szerencse, hogy még nem zártam be ezt a böngésző ablakot, így olvastam válaszod, amit köszönök.
    Igen, jó ötlet egy olyan terjeszkedési stratégia, hogy a marketing tudáscsomagot értékesíted más vállalkozó szellemű emberek felé, akik ebből a befektetésből profitálhatnak. Ez hajaz az MLM rendszerekre. Azonban én inkább arra gondoltam, hogy több profittal kecsegtetne az, ha egy kisebb médiabirodalom épülne ki egy ilyen MLM rendszer helyett. Az emberek eziránt egyre bizalmatlanabbak, bár most még nem látszik annyira. Ha saját magazinhoz keresnél inkább társakat, ez esetben még én is szívesen beszállnék. Egy saját média-rendszert lenne érdemes kiépíteni és így eljutni a szélesebb tömegekhez.
    Volt régen egy easy pc (nagyon népszerű) nevű kiadvány, hasonló médiapakkot kellene létrehozni és országosan terjeszteni. Persze a hangsúly a tartalmon van, maguk a vevők fogják egy idő után terjeszteni, reklámozni, mert nagyon jónak találják. Egy olyan oktatási anyag, amely az átlagemberek számára szól, ami használható, érthető nyelvezettel íródott és rengeteg hasznos információt tartalmaz jelenleg hatalmas űrt töltene be.

  5. Berci, na, ez már találkozik az én elképzeléseimmel! (rendszeres kiadvány)

    Megvallom őszintén, leszoktam a PC-s újságok olvasásáról, mert majdnem, hogy csak a kockáknak szól. A felhasználóknak tényleg nem erre van szüksége. Nem vagyok bennfentes, de az egész IT média szinte másról sem szól, csak a PR-ról. (a gyártók, a forgalmazók, az újítások, stb.)

    A vírusvédelem is arra épül, hogy szoftveres megoldások, holott a felhasználón múlik minden!

    Viszont, ha olyan kiadványban gondolkodsz, ami fizikailag is megvalósul, tehát újság, akkor kezdj el milliárdokban számolni…

    A nyomtatott sajtó – kivéve a bulvár témákat – nem véletlenül van leszálló ágban: sokkal egyszerűbb a netről beszerezni az infókat, és az olvasók akkor inkább megelégszenek kevesebbel, de az egy élmény, hogy nem az újságostól veszi, és az meg a másik, hogy a neten nem fizet érte.

    Persze vannak átmenetek, tehát saját kiadású dolgok, hasznos füzetek, és inkább ebben érdemes gondolkodni. A CD-is olcsó megoldás, ráadásul csak annyit kell ezekből elkészíteni, amennyire pontosan igény van. (Ez az infótermék biznisz egyik nagy előnye egyébként.)

    Légyszi írj nekem e-mailt (kapcsolat menüpontban ott van az e-mail címem), és írd meg, hogy mi a szakterületed, és egyébként is írj meg mindent, amit csak akarsz :)
    Beszélgessünk erről, mert hasonló érdeklődésűekkel nagyon hatékonyan lehet együtt gondolkodni (még ha csak terv szinten is marad a dolog…), a hozzáállásod meg nagyon tetszik!!

    Várom a leveledet, és köszönöm!!

  6. Kedves Rita!

    Ez a vírus téma itt, Magyarországon fokozottan érvényes és nagyon aktuális.
    Ugyanis az történt, hogy a cégvezető beírta a böngésző címsorába, hogy infó@cégnév.hu és megnyomta az entert.

    Csókollak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.